Onverwacht bezoek

Een medeblogger schreef eens dat hij vaak een bakje kattebrokjes in de tuin klaar heeft staan, om egels naar zijn tuin te lokken. Met succes. Dat wil ik ook! Dacht ik meteen. Een pak droogvoer gekocht….. en droog onder een stoel staat er nu een bakje. Heel soms met kattebrokjes. Ik doe ze er trouw dagelijks in en ze worden met smaak opgegeten.

Echter, het bezoek, heel gezellig hoor, bestaat vooral uit katten. Ik schreef al eerder over Lapjepapje van de buren, officeel Luna genoemd, die ons ge-adopteerd heeft*)

Een vreemd lapje heeft de brokjes gevonden. Luna vind het maar niks……

Luna deelt haar echte huis met drie andere katten. Haar zoon rode Joris, gestreepte Orrie en een koebonte waarvan ik de naam niet weet. Aangemoedigd door Luna en de brokjes komen zij nu allemaal regelmatig langs, om te kijken of er nog wat te halen valt. Aanvankelijk allemaal erg schuw. Als ik alleen al naar buiten keek schoten ze als kanonskogels de tuin weer uit. Joris vind ons nu ook erg aardig……

Joris vanmorgen vroeg. Hoopvol wacht hij of ik de brokjes kom aanvullen

Een stevige kater met een stevige eetlust.

Ook vreemde katten, als ze Luna en aanhang durven te trotseren zie ik wel eens het bakje vinden. Zo gaat het al maanden en maanden. De buurkatten leren we langzaam beter kennen, en de egels? Geen egels. Tot gisteravond. Vanwege de warmte stond de deur open. Ik hoorde een vreemd geluidje. Ik hoorde heel zacht gesmak…… het klonk anders? Zaklamp gescoord. Jawel, eindelijk, eindelijk een egeltje. Met heel eigen eetmanieren. Het bakje gewoon op zijn kant….

 

*) verwijzend naar de stelling dat mensen geen katten hebben, maar katten mensen. Luna heeft ons geadopteerd vertel ik vaak aan het verbaasde bezoek die haar hier diep in slaap op ons bankstel zien liggen. Alsof ze bij ons woont.

7 thoughts on “Onverwacht bezoek

  1. Ik heb wel eens gehoord dat egels zich heel plat kunnen maken. Een voerbakje onder een kistje op korte pootjes is daardoor voor egels wel bereikbaar en voor katten niet.
    Torretjes, kevers, regenwormen en slakken zijn het dieet van mijn tuinegel.
    Vrolijke vakantiegroet

Geef een reactie

