Tarte Tatin met spinazie – (Ik ben zo goed/lekker bezig!)

Eerst de uienringen en champignons zachtjes fruiten.

Eerst de uienringen en champignons zachtjes fruiten.

We moeten met zijn allen minder vlees eten. Verbeter de wereld begin bij jezelf, vandaar dat we op woensdag voortaan vegetarisch eten. Natuurlijk zijn de andere dagen ook geschikt voor vleesloze lekkernijen….. Ad had van de week in een vegetarisch eethuisje gegeten. Hem was een heerlijke quiche voorgeschoven ….. kon ik die ook eens maken? Vastwel. Alleen een van de moeilijkheden van een quiche is de bodem. Meestal blijft dat een nattige ongare slappe deeglap. Voor mij tot vandaag reden om de quiche te negeren. Opeens dacht ik aan de Tarte Tatin. Een appeltaart die ondersteboven gebakken wordt, na het bakken pas omgekeerd wordt en daarom een heerlijke knapperige bodem heeft. Zou ik die ook hartige kunnen bakken? Met bladerdeeg? Vastwel! Alleen zo’n echte Tarte Tatin taart pan, die heb ik niet. Ideaal is een pan die eerst op het gas kan, en daarna in de oven.

Om een flinke wasmand vol overbodige zooi bij de kringloop te brengen liep ik vanmorgen vroeg al vroeg door de kringloopwinkel. Natuurlijk keek ik bij de ovenschalen. Daar stond een caquelon niet geprijsd, een stukje glazuur eraf …… ik stond er naar te staren toen het kwartje viel.

Ook een caquelon kan eerst op het gas en daarna in de oven. Als het niet zou werken, dan zou ik een euro (dat werd mijn bod bij de kassa) kwijt zijn.

Ik had nog een kookboekje vol Tarte Tatin recepten, na de boodschappen ben ik meteen begonnen. Eerst een met Champignons, spinazie en kaas, daarna de klassieker, met suiker en appel.

 

IMG_9156

Op de champignons 100 gram verse spinazie, peper en zout en gerapste Parma.

IMG_9159

vier ontdooide plakjes bladerdeeg uitrollen tot een ongeveer ronde vorm.

 

 

IMG_9160

Kind kan de was doen.

IMG_9163

Ziet het er verrukkelijk uit? Dat was hij ook. Opgegeten in minder tijd dat hij gemaakt was.

25 minuten bij 200°C

O ja het recept. Snij een ui aan ringen en fruit die in roomboter onder in de caquelon. Neem genoeg grote champignons om de bodem te vullen en laat die ook even glazig worden. Gas uit. peper en zout erover. Laag van ±100 gram verse spinazie daarover, 50 gram gerapste Parma. Van vier plakjes ontdooid bladerdeeg heb ik een ongeveer ronde vorm gerold. Na proeven denk ik het dat drie plakjes voor deze caquelon meer dan genoeg is. Volgens het recept moet het 20 min in de voorverwarmde oven. Toen was hij nog bleek, ik heb de taart ruim 25 minuten laten bakken.

Ook de klassieker met appel had ik in een handomdraai gebakken.

Ik had natuurlijk weer geen losse suiker inhuis. Ach, met een vijzel maak je van klontjes weer gewone suiker

Ik had natuurlijk weer geen losse suiker inhuis. Ach, met een vijzel maak je van klontjes weer gewone suiker

Het caremelliseren van twee gehalveerde Elstars ging volgens het boekje.

Het caramelliseren van twee gehalveerde Elstars ging volgens het boekje.

 

3 thoughts on “Tarte Tatin met spinazie – (Ik ben zo goed/lekker bezig!)

  1. Zonder vlees eet ik al iets langer.
    En een oven heb ik ook al weer een tijdje.
    Maar de bijbehorende toeters en bellen ontbreken nog bij mijn oven.
    Jouw recept doet mij watertanden.

    Toch maar eens kijken wat ik bij de oven ga aanschaffen.

    Smakelijke groet,

  2. Rob, ik zie bij alle kringlopen caquelons te kust en te keur te koop. Als ze heel zijn, zijn ze meestal iets duurder dan één euro. En ze zijn dus perfect voor dit recept. Ik had er al een stel want ik vind het ook heel handig dat er een fatsoenlijk handvat aan de ovenschaal zit, iets wat bij de klassieke rechthoekige ovenschaal meestal ontbreekt.

Geef een reactie

