Ik heb een oude liefde terug gevonden

Eype, 7 juli, ontbijt in de auto. Echtgenoot sliep nog en het regende, maar met uitzicht over de Cliff. 1980 ging ik met zeven vriendinnen fietsen in Ierland. Dat was mijn eerste kennismaking met de Britse Eilanden. Ik werd verliefd, op het landschap, op de taal, op rondtrekkend zonder vast plan op vakantie zijn. Geld hadden we nauwelijks. Wild kamperen mocht nog in die tijd, we waren alleen geld kwijt aan eten. Boodschappen doen leverde vaak een discussie op wat kon er wel en wat er niet kon. De appels die we thuis gedachtenloos opaten waren daar op eens 13p per stuk, in een tijd dat het Ierse pond nog ± ƒ3,25 was.

“Even” voor iedereen twee appeltjes kopen kwam neer op ruim zes gulden en wee je gebeente als je drie appels nam. Bovendien liepen de meningen over het belang van een appel en of een toetje sterk uiteen. Voor mijn vriendin en haar zus was het toetje heilig, voor onze reisgenoten niet. Ik hield me op de vlakte, LOL. In de winkels was ik gefascineerd door potten met geel en orangje smeersel. Lemon curd en orange curd. Eigenlijk zag het er niet uit. Toen we naar huis gingen en ik toch nog een paar pondjes over had kocht ik van beide een pot, en pas toen ik weer thuis was proefde ik een boterham met Lemon curd. Ongelooflijk lekker! Waarom kwam ik daar pas achter toen ik thuis was? 1980 was het in Nederland nergens te koop. Het zou sowieso nog jaren duren voor AH het als eerste in de schappen opnam. Internet bestond nog niet, ik ging naar de bibliotheek op zoek naar het recept en ben het zelf gaan maken. Dat ben ik nu weer van plan. Het recept volgt nog.

Update: Lemon curd is iets heel anders dan jam of marmelade. Het is een aubainmarie gebonden dikke citroen saus van boter, suiker, citroen (schil en sap) en eieren.

Ingrediënten: 3 citroenen (onbespoten) – 3 grote eieren – 3 eidooiers – 200 gr kristalsuiker – 150 gr ongezouten boter Was de citroenen en rasp de schil met een fijne rasp. Pers ze uit. Klop in een kom de eieren en eidooiers goed maar laat ze niet schuimen. Meng suiker er doorheen en roer tot het is opgelost. Voeg citroenrasp en sap toe. Kook in een grote pan een bodem water. Draai vuur lager zodat het rustig borrelt. Hang een steelpan met dikke bodem erin (au bain-marie). Smelt hierin de boter tot hij romig is. Voeg rustig ei-suiker-citroenmengsel toe en klop goed met een garde. Blijf kloppen (anders schiften de eieren) tot het mengsel dik wordt als dikke vla. Dit duurt ongeveer tien minuten. Neem dan gelijk van het vuur. Stort in twee brandschone, liefst uitgekookte, potten; dek af met een stukje rond bakpapier (tegen velvorming). Laat afkoelen. De lemon curd wordt dan nog iets dikker. Bewaar in de koelkast.

Geef een reactie

